حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
زندگی با «عشق» برکت می‌گیرد/ «تکریم خانواده» در سیره اهل بیت (علیه السلام)
25 جولای 2022 - 8:11
شناسه : 4215
بازدید 529
15

به فرموده پیامبر اکرم(ص)، «کمال و سعادت انسان در سایه تشکیل خانواده بر مدار ایمان حقیقی است»، ازدواج مبتنی بر ایمان، انسان را از دایره حیوانی خارج می کند. خانواده از اصلی‌ترین ارکان زندگی بشر محسوب می شود که بر مبنای عقلانیت و شعور فردی و اجتماعی شکل  می‌گیرد، به هر اندازه زندگی انسان تکیه […]

ارسال توسط : نویسنده : علی منصوری رضی منبع : گلستان ما
پ
پ

به فرموده پیامبر اکرم(ص)، «کمال و سعادت انسان در سایه تشکیل خانواده بر مدار ایمان حقیقی است»، ازدواج مبتنی بر ایمان، انسان را از دایره حیوانی خارج می کند.

خانواده از اصلی‌ترین ارکان زندگی بشر محسوب می شود که بر مبنای عقلانیت و شعور فردی و اجتماعی شکل  می‌گیرد، به هر اندازه زندگی انسان تکیه بر فهم و شعور بیشتری استوار باشد بهره مندی  او از آرامش و آسایش و امنیت بیشتری برخوردار  است.

خداوند سبحان درباره چگونگی شکل گیری خانواده فرمود: «وَ مِنْ آیَاتِهِ أَن خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» و از نشانه‌هاى او اين كه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و در ميانتان محبّت‌‌ و رحمت قرار داد، به يقين در اين نشانه‌هايى است براى گروهى كه تفكّر مى‌كنند(آیه۲۱ سوره روم)).

ویژگی های آیه درباره خلقت و شیوه زندگی؛ به چند نکته اشاره دارد اولا خلقت زن و مرد از یک جنس است همین امر باعث درک متقابل می‌گردد ثانیا زن و شوهر مایه آرامش یکدیگر باید باشند؛ بدین معنی که زن و مرد با دیدن یکدیگر تمام خستگی و مشکلات و گرفتاری ها اجتماعی خویش را  فراموش کنند .

خدا زن را مایه آرامش برای خانواده قرار داده  است، ثالثا رفتار مرد و زن با توجه به احکام الهی باید براساس مودت و رحمت باشد . مودت یعنی دوستی و محبت و صداقت و رفاقت است. و رحمت در مقابل غضب است بمعنای مهربانی، دلسوزی، عفو و بخشش است .

همانگونه که تابلو ، علامت و نشانه است تا راه گم نشود. بطور قطع تابلوی زندگی در خانواده نیز  صداقت، دوستی و رفاقت و عفو و گذشت است بسیاری از ناهنجاریها و سوء ظن ها و منازعه خانوادگی، نبود مودت و رحمت در خانواده است. خداوند شالوده  زندگی سالم را در مودت و رحمت قرار داده است.

سفارش پیامبر اسلام به امام علی علیه السلام این بود «ای علی! خدمت به همسر، کفاره گناهان بزرگ است و خشم پروردگار را فرو می نشاند» زندگی  دارای نظام  ریاضی است مثبت های زندگی  حاصل جمع سایر مثبت ها است و منفی های زندگی  حاصل جمع سایر منفی ها و یا حاصل منفی ها با مثبت ها است.

احترام به والدین و بزرگترها جزء مثبت های زندگی است در واقع محور خط تقارن در دایره زندگی؛ بزرگترها هستند اعضاء خانواده بسان  اضلاع منتظمی است که با اتصال اضلاع و با مرکزیت خطوط تقارن ها معنا پیدا می کند چنانچه یکی از ضلع ها جدا شود زندگی مفهوم اصلی را از دست خواهد داد .

بزرگتر های جامعه به اصطلاح امروزی موی سفیدان جامعه «پدر و مادر، پدر بزرگ ها ، مادر بزرگ ها،  معلمین ،اساتید، بزرگان دینی و بازنشستگان جامعه» باور مان باشد که آنها مراد آرزوی زندگی اند با محوریت آنان زندگی شکل زیبای رنگین کمانی پیدا می کند.

پیامبر اسلام (ص) فرموده‌اند: ای علی! خداوند رحمت کند پدر و مادری را که فرزند خویش را بر نیکی کردن به خودشان یاری کنند. تربیت کودکان باید بگونه ای باشد که فرمان برداری و اطاعت از بزرگان را نشانه کمال برای خود تلقی نمایند.

مکتب اسلام بر خلاف سایر مکاتب غیر انسانی و  فمینیستی  و مادیگرایی بی احترامی به بزرگان را باعث سقوط انسان می داند ضمن اینکه  بعضی از  بد اخلاقی های ذیل الذکر  زمینه ساز فروپاشی کانون گرم خانواده می داند.

الف : بزرگترین سرطان در کانون خانواده و مراودت های اجتماعی دروغگویی است، که نابودکننده اعتماد، در خانواده و جامعه  است.

ب : نبودن احترام در بین تک تک اعضاء خانواده ، زمینه ساز بی تفاوتی نسبت به مسئولیت پذیری می شود.

ب: عیب جویی و بدبینی و زود قضاوت کردن یکدیگر زمینه ساز مشاجرات بعدی را فراهم میکند.

ج : استفاده کردن  از زبان طنز بجای زبان محبت در خانواده  بدترین شکل گفتگو است.

د: نادیده گرفتن زحمات اعضاء خانواده اعم از زحمات پدر و مادر و سایر اعضاء نسبت به پیشرفت زندگی کفران نعمت محسوب می شود.

د : استفاده از کلماتی که بوی مقایسه دارد مانند من اگر نباشم  تو نیستی؛ منیت ها جای خود را  بجای  (ما)  بودن بگیرد.

ه: زن وم ردی که جهت جلب توجه دیگران برای بیرون رفتن  خود آرایی می نماید ولی در منزل با شلختگی و ژولیدگی و بی توجه به آراستگی است .

و :  سراسیمه خارج شدن زن و فرزند درهنگام مشاجره های لفظی از منزل بدترین رفتار محسوب می شود، غافل از اینکه خارج از منزل پناهگاه ایمنی نیست.

ضمنا رعایت نکات ذیل از اهمیت ویژه ای جهت  استحکام پایه های خانواده دارد:

۱. بهترین راه وروش چگونه ریستن داشتن الگوی مناسب است، پیامبر عظیم الشان(ص) وائمه هدی( ع) بهترین الگوی عملی هستند.

۲. به فرموده پیامبر اکرم(ص)، (کمال و سعادت انسان در سایه تشکیل خانواده بر مدار ایمان حقیقی است)، ازدواج مبتنی بر ایمان، انسان را از دایره حیوانی خارج می کند.

۳. درک درست نسبت به حقوق یکدیگر؛ زیربنای یک زندگی سالم  است.

۴. اظهار عشق ورزی درخانواده و ابراز محبت حقیقی و قربان و صدقه یکدیگر رفتن اکسیری است که دومی ندارد. نامه امام خمینی (ه) در تبعید به همسرش  نمونه بارزی از یک زندگی سالم و ایمانی است . «نامه عاشقانه  امام (ره) به همسرشان در نوروز ۱۳۱۲ بود که امام (ره) راهی سفر حج شد. از همین سفر بود که از شهر بیروت در کشور لبنان نامه‌ای محبت‌آمیز و سرشار از دلتنگی برای همسرش نوشت.

متن نامه«تصدقت شوم، الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم، متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آیینه قلبم منقوش است. عزیزم، امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند. حال من با هر شدتی باشد می‌گذرد؛ ولی به حمدا… تاکنون هرچه پیش آمد، خوش بوده و الان در شهر زیبای بیروت هستم. حقیقتا جای شما خالی است، فقط برای تماشای شهر و دریا خیلی منظره خوش دارد. صد حیف که محبوب عزیزم همراهم نیست که این منظره عالی به دل بچسبد. در هر حال، امشب، شب دوم است که منتظر کشتی هستیم. از قرار معلوم و معروف، یک کشتی فردا حرکت می‌کند، ولی ما‌ها که قدری دیر رسیدیم باید منتظر کشتی دیگر باشیم. عجالتا تکلیف معلوم نیست، امید است خداوند به عزت اجداد طاهرینم که همه حجاج را موفق کند به اتمام عمل. از این حیث قدری نگران هستیم، ولی از حیث مزاج بحمدا… به سلامت. بلکه مزاجم بحمدا… مستقیم‌تر و بهتر است. خیلی سفر خوبی است، جای شما خیلی خیلی خالی است… ایام عمر و عزت مستدام. تصدقت. قربانت؛ روح‌ا…، فروردین‌ماه ۱۳۱۲ هجری شمسی».

۵. عفو و گذشت از عیوب یکدیگر  و تصمیم برای جبران آن ؛ پایه های خانواده  را مستحکم می کند، اگر جبران نشود عقوبت اخروی دارد. روایت است که سعدبن معاذ یکی از یاران رسول اکرم(ص) بود پس از فوت او ، آن حضرت با احترام خاص او را به خاک سپرد، ولی حضرت در جواب مادرش که از مقام بهشتی فرزندش تعریف کرده بود، فرمود هم اکنون بخاطر بد اخلاقی در منزل فشار قبر می بیند. متاسفانه در دنیای مدرنیته ، انسان بسان ابزار و چرخ دنده های کارخانه ایی است که دارای تاریخ استهلاک دارد، باپایان یافتن  آن باید او را در آسایشگاه های سالمندان جستجو کرد.و این ظالمانه ترین شکل استبداد است که با سپر قانون به نام عدالت در حق بشرانجام می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.