حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
رمزگشایی از گفتگوی شب گذشته رئیس جمهور با مردم/ واقعا دولت رئیسی «صادق الوعد» است؟
10 می 2022 - 8:54
شناسه : 3939
بازدید 496
9
در حاشیه اقدام برای عادلانه سازی ارز ترجیحی؛

تسلط رئیس جمهور بر توضیح آنچه که می خواهد انجام شود نشان می دهد که دولت هم برنامه دارد و هم می داند که چه می خواهد کند. پس تصمیم دولت یک تصمیم احساسی و هیجانی نیست. به تعبیر رئیس جمهور، قرار نیست ارز ترجیحی حذف شود بلکه قرار است عادلانه و مردمی سازی شود. […]

ارسال توسط : نویسنده : حسین خان بابازاده منبع : جهان نيوز
پ
پ

تسلط رئیس جمهور بر توضیح آنچه که می خواهد انجام شود نشان می دهد که دولت هم برنامه دارد و هم می داند که چه می خواهد کند. پس تصمیم دولت یک تصمیم احساسی و هیجانی نیست.

به تعبیر رئیس جمهور، قرار نیست ارز ترجیحی حذف شود بلکه قرار است عادلانه و مردمی سازی شود. اما درباره این جراحی اقتصادی بزرگ که آیت الله رئیسی به همراه تیم خود در دولت عزم اجرای آن را کرده اند و همچنین گفتگوی تلویزیونی شب گذشته رئیس جمهور با مردم پیرامون این طرح مهم، نکات مهمی وجود دارد که باید به آن اشاره کرد:

یک: رئیس جمهور همان طور که می‌گوید با عزم تغییر به نفع مردم و با آبروی خود وسط میدان آمده است. در غیر این صورت هیچ لزومی نداشت تا آیت الله ریسی چندماه مانده به پایان اولین سال استقرار دولت زیر بار اجرای چنین طرح سنگینی برود. حتی دولت عزم آن را داشت تا آذر و دی گذشته این طرح را اجرا کند که بنا به ملاحظاتی پنج ماهی به تاخیر انداخت.

دو: دولت واقعا عزم مبارزه با فساد دارد. برای همین هم در ۹ ماه گذشته از آزادسازی سواحل تا افشای اسامی بدهکاران بانکی را در دستور کار گذاشت. حال دولت به سراغ غول بزرگ فساد و رانت رفته است که هم بیت المال را حرام می کرد و هم نفعی به مردم نمی رسید.

سه: تسلط رئیس جمهور بر توضیح آنچه که می خواهد انجام شود نشان می دهد که دولت هم برنامه دارد و هم می داند که چه می‌خواهد کند. پس تصمیم دولت یک تصمیم احساسی و هیجانی نیست.

چهار: اقدام خلاقانه واریز دو مرحله یارانه همزمان با سخنان رئیس جمهور و در پایان صحبت های ایشان به خوبی نشان داد که دولت هم به ابعاد طرح اشراف داد و هم می داند که قبل از چنین طراحی بزرگی باید اعتماد مردم را جلب کرد و خیال آنها را راحت کرد.

پنج: شجاعت این دولت ستودنی است. کارشناسان می گویند ارز ۴۲۰۰ مین گذاری دولت قبل است. حتی چهره برجسته اصلاح طلبان گفته است که ارز ترجیحی پوست موز جلوی پای رئیسی است که هم حذف و هم ادامه آن خطرناک است. حال دولت به خاطر مردم در حال قدم گذاشتن روی این پوست موز با رعایت تمام جوانب احتیاط است تا زمین نخورد.

شش: رئیسی دیشب بارها تاکید کرد که یارانه نان، دارو و خصوصا بنزین حذف نمی شود. اگر به آبان ۹۸ برگردیم هنوز نمی توان درک کرد که چطور مسئولان یک دولت به خود اجازه دادند اصلی ترین مولفه اقتصادی یعنی سوخت را یک مرتبه و بدون زمینه سازی سه برابر کنند!

هفت: رئیس جمهور اصلی ترین نفر اجرایی کشور است و گفتگوی شب گذشته رئیسی نشان داد که قطعا همه موارد باید با نظر و تائید رئیس جمهور حتی در ساعت واریز مبالغ محقق شود؛ چرا که مسئولیت با اوست. حال به یاد آورید روحانی بعد از گرانی شوک آور بنزین گفت من هم «صبح جمعه» خبر دار شدم! این جمله یا اوج بی مسئولیتی روحانی بود و یا دروغ بزرگی که رئیس جمهور گذشته به مردم تحویل داد.

هشت: فرق است بین دولتی که مردم و کشور را در چاله می اندازد با دولتی که آبروی خود را وسط می گذارد که اقتصاد کشور را از چاله دربیاورد. دولتی که رئیس آن از انتقادات استقبال می کند با دولتی که رئیس آن به منتقدان صریحا توهین می کرد، قطعا تفاوت دارند.

نه: دولت اصرار دارد که «صادق الوعد» است. دولت وعده مبارزه با فساد داده و به سراغ اصلاح ساختارهای فسادزا رفته است. دولت وعده داد که مردم غریبه نیستند و حرکت شوک آور انجام نمی‌دهد، این موضوع را ثابت کرد. دولت وعده داد که از مردم حمایت خواهد کرد، پیش از هرکاری درباره عادلانه سازی ارز ترجیحی دو مرحله یارانه چند برابری را واریز کرد تا خاطر مردم آسوده شود. دولت وعده داد به دنبال تغییر به نفع مردم است، در این ۹ ماه نشان داد که واقعا دنبال این کار است و عادلانه سازی ارز ترجیحی بزرگترین نماد تغییر به نفع مردم است.

ده: جمله روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با کارگران را باید مرور و بر آن تاکید کرد: «دولت کارهای اقتصادی مهمی در پیش دارد؛ همه کمک کنند تا به نتیجه دست یابد».

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.